“Hmpir stahun brpisɑh..” (Video) Isteri Prlu Ke Arab Saudi, Suami Mnɑngis Di KLIA Undang Sebɑk- ‘Honeymoon pun belum’

BALAI ketibaan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) menyak.sikan drama air mata sepasang suami isteri.

Diiringi sejambak bunga, ia merupakan pertemuan mereka buat pertama kali selepas hampir setahun terpisah.

Namun, siapa sang.ka pasangan ini sebenarnya baru saja mendirikan rumah tangga sebelum masing-masing terpaksa berjauhan.

Bercerita kepada mStar, Siti Aisyah Razali memberitahu, dia bertugas sebagai jururawat di Arab Saudi dan baru pulang ke tanah air pada 1 November lalu.

Wanita berusia 29 tahun itu berkata, dia berjauhan dengan suaminya sejak 11 bulan lalu, sebulan selepas berkahwin pada 7 November 2020.

 

Lihat siaran ini di Instagram

 

Siaran dikongsi oleh mStar (@mstaronlineofficial)

“Sebenarnya saya dapat tawaran bekerja sebagai jururawat di Arab Saudi pada 2019 dan masa tu belum kahwin. Sepatutnya saya berlepas ke Arab Saudi pada Mac 2020.

“Tapi segala proses tertunda disebabkan pan.de.mik C.o.v.id-19 dan PKP (Perintah Kawalan Pergerakan). Hanya selepas sebulan kahwin, baru saya diminta mela.porkan tugas di Arab Saudi,” katanya ketika dihubungi.

ppj baru kahwin 2

Bertugas sebagai jururawat di Arab Saudi.

Lebih mesra disapa Ra, katanya, dia bersyukur kerana dikurniakan suami yang amat memahami meskipun menjalankan perhubungan jarak jauh (PJJ).

“Sebelum saya kahwin, saya dah beritahu awal-awal kat suami yang saya nak pergi Arab Saudi sekianya menerima tawaran bekerja di sana.

“Dia izinkan. Mula-mula saya pergi ke Arab Saudi, saya okay. Cuma menjelang tiga bulan terakhir sebelum rancang nak pulang bercuti di Malaysia, terus rasa se.dih dan rindu sebab lama tak jumpa,” ujarnya sambil menambah suaminya bertugas sebagai tentera laut.

ppj baru kahwin 5

Suami Ra berkhidmat sebagai tentera laut.

Ra yang berpengalaman sebagai jururawat sejak lapan tahun lalu menyifatkan Ogos lalu merupakan detik paling emosi apabila suaminya disah.kan pos.itif Co.v.id-19.

“Bila saya dapat tahu suami pos.iti.f C.o.v.id-19 dengan keadaan dia tidak begitu sihat seperti deman dan batuk, membuatkan saya sangat susah hati.

“Saya me.nan.gis sampai rasa nak balik ke Malaysia untuk jumpa suami. Tapi saya tahu dia di pusat kua.arantindan saya berfikiran po.si.ti.f dan berdoa agar keadaannya bertambah baik,” katanya yang bersyukur suaminya yang juga atlet silat itu telah sembuh daripada wabak itu.

ppj baru kahwin 4

Panggilan video menghubungkan suami isteri yang berjauhan.

Mengimbas kembali detik sebelum mereka bertemu semula, penerbangan selama 12 jam dari Arab Saudi ke Malaysia termasuk empat jam transit di Jeddah begitu mendebarkan bagi Ra.

“Bila sampai kat KLIA, rasa makin berdebar-debar. Tapi mula-mula tu sabar dan bertenang lagi. Jumpa suami, tiba-tiba dia me.nan.gis dulu.

“Tengok suami menan.gis, saya tak dapat tahan dan men.an.gis juga. Terharu suami tunai janji untuk tunggu saya balik Malaysia,” katanya yang berasal dari Jelebu, Negeri Sembilan.

Tengok suami menan.gis, saya tak dapat tahan dan me.nan.gis juga. Terharu suami tunai janji untuk tunggu saya balik Malaysia

SITI AISYAH RAZALI

Menurut Ra, perkara pertama yang telah dirancang sebaik tamat menjalani kuarantin pada 7 November adalah meraikan ulang tahun perkahwinan yang pertama.

“Seterusnya nak pergi honeymoon! Masa baru kahwin honeymoon pun belum sempat sebab saya si.buk uruskan dokumentasi untuk ke Arab Saudi,” katanya yang merancang untuk berbulan madu sama ada di Pulau Langkawi atau Pulau Pinang.

ppj baru kahwin 6

Ra (kiri) dan suami menyambut ulang tahun perkahwinan pertama pada bulan ini.

Mengakui perhubungan jarak jauh dengan suami bukannya mudah, namun Ra berkongsi tip untuk sentiasa berdoa kepada Tuhan Yang Maha Esa.

“Apa-apa pun di dunia ini, kita kena utamakan Allah. Tak ki.sahlah couple ke kahwin ke, kena banyak berdoa. Solat itu penting dan berdoa kepadaNya serta mohon supaya hubungan kita dengan pasangan kuat dan dipermudahkan,” katanya.

Sumber: mStar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *